Kisah rakyat

PeIik dpt kak ipar asyik terperap dlm bilik xkeluar2 walaupun dah hampir 2 thn brkawin.

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Kakak ipar aku ni orang bandar langsung tak pandai bergaul dengan kami orang felda. Aku tak faham betul dgn kakak ipar ni langsung tak pandai bergaul walaupun dah 2 tahun tinggal dengan keluarga kami. Asyik duduk terperap dalam bilik.

Baru – baru ni dia ajak abang aku pindah, sedangkan sebelum kahwin kak ipar aku dah setuju dengan peraturan kami adik beradik yang abang aku tu tak boleh keluar dari rumah ni.

Assalammualaikum admin, please hide acc i ye. Perkara yang aku nak kongsi ni kisah kakak ipar aku yang pelik. Aku berumur 28 tahun, masih belum kawin lagi. Kakak ipar dan abang aku tingal rumah aku sejak diorang kahwin.

Masuk tahun ni dah 2 tahun diorang duduk sini, dah ada anak sorang pun. Kakak ipar tu orang bandar, kitorang ni duk felda je. Kak ipar aku ni jenis pendiam tak reti dan tak pandai la nak bergaul ke borak–borak dengan kami sekeluarga sebab duduk kampung kot.

Rutin harian dia buat sarapan, basuh baju, mandi anak, kemas – kemas rumah sikit sikit, siap semua masuk bilik duduk dalam bilik dengan anak. Nanti lepas masak tengah hari siap, dia masuk bilik duk kurong dlam bilik.

Bila petang plak, dia ada la buat minum petang, mandi anak siap semua masuk bilik berkurung dalam bilik lagi. Bila petang abang aku balik kerja barulah dia keluar teman laki dia minum – minum. Tapi nanti maghrib dia dah masuk bilik berkurung dalam bilik.

Tak faham betul la aku dengan hidup dia ni! Tak reti langsung nak bergaul! Baru – baru ni aku dapat tahu dia ajak laki dia pindah nak duduk rumah sendiri. Memang geram jugak aku! Semua dalam rumah ni memang abang aku tu yang tanggung, tapi dia tak kesian ke kat mak aku?

Dulu sebelum kahwin kak ipar aku dah setuju dengan peraturan kami adik beradik yang abang aku tu tak boleh keluar dari rumah ni.
Abang aku tu kena jaga mak aku sejak ayah kitorang meninggaI dunia. Amboi, masa tu dia ok plak, sekarang ni plak nak member0ntak la!

Aku ni perempuan anak bongsu, abang – abang aku yang lain semua duduk jauh – jauh. Jadi memang harap kat abang aku yang ni jelah untuk jaga mak aku.

Takkan tu pun kak ipar aku tak boleh fkir?
Kewangan abg aku tu pun tak stabil sangat. Bila mak aku suruh kak ipar aku tu kerja sama – sama bantu abang aku tapi dia boleh buat tak tahu jer.

Suruh niaga online kata tak tahu la apa la! Dahlah duk kat rumah je tak buat apa – apa! Apalah nasib abang aku dapat isteri macam ni!

Komen Warganet

Umie Azziatul : Kalau aku jadi kak ipar ko elok aku keje kan mulut ko dulu. Biar lah dia tak pandai gaul tu cara dia janji masak buat kerja semua dia boleh. Kau tu membawang je pandai belum kawin sibuk tulis nak mngadu kat orang lain.

Bengang tak buat keje konon, habis yang duk masak basuh kain buat minum petang tu siapa, halimunan? Awak kahwin dulu pastu duduk rumah mak suami dengan ipar ko baru tahu langit tinggi ke rendah.

Dan seorang suami wajib sediakan tempat tinggal yang selesa untuk keluarga dia, kate ramai abangkan. Nape nak susahkan yg sorang ni kalau dia pun tak berapa nak ada?

Nazura Ishak- Knapa suh bini keja, sedangkan itu memang tanggungjawab suami dia, abang awak tu.

Cuba kau bayang kau kena hadap apa yang kak ipar kau hadap sekarang ni. Agak – agak kau rasa apa. Memang la hubungan kak ipar kau dengan family ok tapi setiap perkahwinan inginkan kehidupan yang ada privacy.

Dalam bilik la tempat paling nikmat seorang isteri dan ibu untuk berehat bila seharian buat kerja – kerja rumah.

Haiza Mohamad : “Dah la dok umah je xbuat apa – apa”. Aku rasa baik ka baca balik apa benda yang ko dah menc4rut dari awal.Lepastu ko listkan apa yang dia buat kat umah. Tadi kata kak ipar masak buat minum petang semua mengemas eh part last kata tak buat apa – apa!

Hampeh punya adik ipar memang padan la dia duk dalam bilik je dari bergaul dengan adik ipar macam ni.

Ko umur dah 28 tahun tapi tak kahwin-kahwin, nampak sangat tak laku sebab pemalas. Kalau aku jadi akak ipar ko, memang aku simbah ko dengan air panas.

Dah la laki aku yang menanggung semua, kerja rumah pun aku jugak nak kena hadap, dapat adik ipor pu4ka gini gaye.

Aku rasa dia bukan tak nak jaga mak ko tapi malas nak menanggung biawak cam ko.

NurAz Wan : Nampak macam semua kakak ipar awak je yang buat, dari pagi sampai petang, yang awak buat apa?

Awak pun anak, dan ada kat situ, jagalah mak awak tu. Agaknya kakak ipar awak dah tak tahan duduk situ dan jadi orang gaji pada korang semua.

Paling meny4kitkan hati kalau ada adik perempuan besar, yang satu kerja tak tahu buat.Mkn tidur dan relaks saja, menghabiskan beras dan makan tanggung saja.

Nooridayu Almusa- Kalau jenis apa – apa masuk bilik maknanya adalah benda yang buat kak ipar ko tu tak selesa. Mesti ko yang buat dia tak selesa..Kalau ko nak orang luar macam kak ipar ko boleh terima semua, sila jaga hati dia.

Ko je yang keluar dari rumah tu kalau abang kau je boleh tanggung mak kau. Tak payah nak salahkan orang luar dalam hal family kau.

Ni umur 28 tahun tapi tak kahwin lagi. Kalau dah kahwin nanti kau rasalah apa kak ipar ko rasa tu. Dah kira elok kak ipar ko buat semua benda, ko tak ade hak nak kompIen apa lagi bila dia ajak abang ko keluar dari rumah tu. Kahwinlah dulu kak, baru kau faham apa erti perkahwinan.

Rizal Rodzuan- Dia bukan tak reti bergaul, cuma str3ss dia sorang – sorang je buat semua benda, yang lain – lain tak reti nak menolong apa pun. Lepas tu ko cakap kewangan abang ko tak stabil tapi kat rumah tu dia tanggung semua benda.

Ko umur 28 tak kerja ke, dahla tak tolong apa pun tau compIain je, patut la umur 28 tak kahwin lagi menyusahkan semua. Ni la salah satu punca suami isteri bercerrai. Dapat ipar – ipar yang sibuk hal rumahtagga orang. Letak macam – macam peraturan dekat menantu.

Dah tu ko nak suruh dia buat apa lagi, dia dah masak, dah siap mandikan anak, dah basuh pinggan baju.

Tak kan nak kena basuhkan ber4k ko plak, mandikan ko? Mulut ko macam pu4ka siapa nak bergaul dengan ko.. Hello sedar diri sikit.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page Spanar Jaya X-Fans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *