Kisah rakyat

Tiap kali ajak suami keluar datiing, dia mesti ajak kawan keluar sekali. PeIik prangai, b0san sgt ke kuar berdua dgn aku.

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada sy ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Aku dan suami baru 8 bulan berkahwin tapi aku dah rasa muak dan menyammpah. Dia lebih pentingkan kawan dia je. Baru ni dia dapat cuti seminggu, aku cadang nak pergi pantai.

Bila aku dah sediakan apa yang patut masak semua, dia cakap tak jadi sebab kawan dia ada kerja! Dah kenapa dia ajak kawan dia sekali, aku nak keluar dating dengan dia je. Alasan dia, “kita hidup ni kena la berkawan sebab senang nak mintak tolong apa – apa.”

#Foto sekadar hiasan. Salam min hide profile ye, aku guna fb adik aku. Aku hari – hari s4kit hati dgan perangai laki aku. Mnyampah dan muak. Aku sabar sehabis mungkin.

Dia lebih pentingkan kawan dia je. Baru ni dia dapat cuti seminggu, aku cadang nak pergi pantai.

Jadi aku bagitau dan dia pun Ok je. Aku ni nak kurangkan bajet aku pun masak la untuk pergi berkelah nanti. Bukan laki aku ni tak mampu nak makan kat kedai tapi dia jenis berjimat walaupun duit berkepuk – kepuk.

Jadi dah siap sediakan apa yg patut, dia cakap tak jadi pulak nak pergi sebab kawan dia ada kerja. Eh beng0ng ke apa pergi ajak kawan dia ikut sekali.

Aku ni nak pergi dating berdua dengan dia.
Lagi satu, apa masalah kawan dia nak pergi atau tak jadi satu isu sampai batalkan plan aku?? Bila aku tanya, dia boleh jawab, ”tak suka keluar berdua dengan awak, lagipun saya tak ada duit”.

Ya Allah naik hantu aku dengar dia cakap macam tu. Pasal tak ade duit tu saja je point dia. Aku pegang kad bank dia jadi aku tahu duit dia banyak mana. Semuanya alasan. Ni bukan sekali dua dia buat macam ni.Selama 8 bulan kitorang kahwin dah banyak kali dia cancel kalau nak pergi mana – mana.

Sampai ada satu waktu, kitorang plan nak pergi honeymoon dekat cameron bila dalam perjalanan laki aku berhenti dekat sebuah rumah ni. Rupanya dia pergi ajak kawan dia ikut sekali. Kawan dia pulak pergi angkut semua anak – anak letak dalam kereta kitorg. Sedangkan kawan dia, naik berdua dengan bini.

Bising tu tak payah cakap dan part paling meny4kitkan hati, suami aku pergi sewa hotel duduk sekali dengan kawan dia dan anak anak. Hati aku membuak marah. Aku benci sikap laki aku yang utamakan kawan dia sampai tak fikir perasaan aku.

Berbalik pasal cuti seminggu tadi, dah nak pergi pantai cancel, jadi malam tu aku ajak dia pergi lepak dekat dataran pulak. Ok dia on kalini. Tup tup bila aku dah nk bersiap, aku dengar HP dia bunyi. Aku tanya siapa kol?

Dia cakap kawan dia dah tunggu dekat dataran nak lepak sama – sama. Aku meng4muk giIa sama. “Dah kenapa ko pergi bagitau kawan ko kita nak pergi situ? Ko ni memang tak boleh hidup ke kalau tak ajak kawan?”

Dia cakap, “kita hidup ni kena la berkawan sebab senang nak mintak tolong apa – apa, awak tu tak pernah ada kawan sebab tu awak jadi macam tu”. Menyirap dar4h aku dengar dia cakap macam tu, terus aku cakap, ”kawan aku ramai, aku kahwin dengan ko, aku ikut kata ko sampai terp4ksa aku lupakan kawan aku.

Ko kurong aku dalam rumah ni, kawan – kawan aku nak datang ko tak izin, sebab ko aku hilang kawan!” Terus aku cancel aku masuk bilik. Aku dengar dia cakap yang aku ni suka perhabiskan duit pergi jalan – jalan sebab tu la tak boleh menyimpan.

Aku bidas balik aku cakap 10 kali aku ajak kau keluar, sekali belum tentu lagi dapat.
Terus aku ambik kad bank sekali dengan duit, aku baling atas muka dia. Aku cakap aku tak hadap duit kau. Aku tak pernah halang dia lepak dengan kawan dia lepas balik kerja. Langsung tak pernah.

Hari cuti pun aku bagi dia lepak dgan kawan tapi aku cukup tak suka bila waktu aku dgn dia, ada org lain datang ganggu. Aku bosan hidup macam ni. Aku bosan bersuamikan lelaki macam ni. Pentingkan kawan – kawan dari aku. Ikut kata kawan sampai s4kitkan hati aku.

Aku dah fikir masak – masak untuk masa depan aku. Aku rasa memang hubungan kami tak mampu nak tahan lama. M4kin hari m4kin hilang dah perasan sayang, yang ada mungkin penyesalan.
Kenapa la wujud laki macam ni atas dunia. Ni belum ada anak, kalau ada anak rasanya langsung tak dihiraukan.

Dia pun ada cakap semalam kalau dah rasa tak boleh hadap dengan perangai dia buat jela apa yang aku nak. Nak cerrai ke apa ke suka hati aku. Dia betul – betul tak kisah dgn aku. Bila aku tanya, betul ke nak cerai?

Dia jawab suka hati aku. Oke fine, nanti balik kampung aku uruskan hal pencerraian kita. Tak perlu nak perbaiki sebab dia pun tak kisah kan.

Komen Warganet

Zahasla Nur Arissa : Berkawan brkawan jugak, ada masa dengan kawan, ada masa keluarga sendiri.

Jangan pentingkan kawan sampai terabai anak bini. Laki ko ni tunggu dia s4kit je, nanti ko boleh sediakan buku kehadiran, berapa ramai kawan yang datang, dalam semua perkara kita kena bersederhana bukan kawan memb4bi buta.

Sampai honeymo0n angkot kawan, baik ko pergi honeymo0n dengan kawan je, baik ko tak payah kahwin.

Ika Hawa : Suami awak ni belum mat4ng dengan dunia perkahwinan. Masih belum dpt sesuaikan diri untuk bahagi masa dengan isteri dan kawan – kawan.

Masih rasa diri tu bujang. Mungkin masih ada ruang dan peluang untuk betulkan keadaan.

Tapi kalau awak memang dah tak sanggup nak stay dengan suami terpulanglah pada awak untuk buat keputvsan yang terbaik. Semoga dipermudahkan urusan awak.

Siti Perubatan Islam : As salam Adik. Ada juga kawan akak suami macam ni. Satu hari tu suaminya masuk wad, isterinya tak pergi pun tengok suaminya tu. 5 hari kemudian suaminya boleh balik, dia tanya mengapa isterinya langsung tak jengok dia. Selamba isterinya jawab “ingatkan kawan – kawan abang jaga abang”.

Mulai hari tu suami dia tiada dah ajak kawan – kawannya bila pergi mana – mana. Semoga Allah dorongkan adik untuk mendapat jalan penyelesaian yang lebih baik dari bercerrai.

Nur Hafizah : Sebab tu pentingnya sebelum kahwin bincang dulu habis – habis sebab kebanyakan lelaki sekarang selalu cakap ok dah kahwin pon isteri kena faham minat suami, hobi suami.

Ini salah satunya yang sebelum kahwin mesti kau diamkan je apa yang dia buat.. Bila dah kahwin baru nak marah nak tegur, nak pr0tes perbuatan suami tu dah tak boleh sebab dia terbiasa.

Melainkan kau tangaskan dia biar ikut ckap kau je, hahahahaha.. Akak gurau je, solat dan doa lah banyak – banyak.

Dalam doa tu seIitkan minta Allah lembutkn hati suami supaya lebih utamakn awak dalam rumah tangga. Doa isteri ni mustajab, baru 8 bulan untuk kenal hati budi baik buruk ada lagi 4 tahun 2 bulan kena hadap.

Cik Kiah Pekasam : Ye, memang berkawan tu perlu. Tapi ingat, bila tua, bila dah s4kit nanti yang ada di sisi kita adalah anak dan bini sendri.

Yang basuh ber4k k3ncing kita, yang masak, yang suap makanan, yang berabis duit jaga kita adalah anak bini kita. Tak pernah lagi aku dengar bila tua yang jaga kita kawan – kawan.

Kalau setakat nak tolong sehari dua, hulur duit sekali dua tu memang ada. Kawan nak jaga kita seumur hidup memang tak ada,jangan mimpi.

Kalau ada pun kes kawan jaga kawan, JARANG BERLAKU! Nak berkawan, boleh, tapi berpada – pada.

Tengok lah mak bapak kita, atok nenek kita, bila diorang s4kit, siapa yang jaga diorang? anak bini kan, mana ada yang jaga diorang tu kawan – kawan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page Spanar Jaya X-Fans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *